Defoulters : Kebangkitan semula band metal dari Klang Valley



Defoulters, sebuah band yang berasal dari Lembah Klang, ditubuhkan pada tahun 2020. Dibentuk oleh ahli-ahli yang mempunyai latar belakang muzik yang pelbagai, mereka bersatu untuk menghasilkan gabungan muzik agresif, emosi mendalam, dan kehebatan teknikal. Sejak dari awal penubuhan, Defoulters sentiasa berusaha untuk menonjolkan bakat mereka dan memberi impak yang besar dalam dunia muzik metal tempatan.


Pembentukan Semasa Pandemik

Menariknya, Defoulters ditubuhkan ketika dunia sedang bergelut dengan pandemik Covid-19. Di tengah-tengah cabaran ini, mereka mengambil inisiatif untuk menulis, menghasilkan, dan melancarkan EP pertama mereka, Within, secara bebas. Pada tahun 2023, Defoulters akhirnya melancarkan album debut mereka, Sentiments Impulse, yang mengandungi lapan lagu baru serta satu lagu dari EP Within. Setiap trek dalam album ini menggambarkan emosi yang mendalam, riff yang memukau, dan keghairahan yang tiada batasan. Album ini membuktikan bahawa karya Defoulters sememangnya layak untuk didengar oleh semua peminat muzik metal.



Persembahan Pentas

Sejak mula bertapak, Defoulters telah aktif dalam pelbagai persembahan pentas yang memperlihatkan keupayaan mereka sebagai band metal yang mantap. Antara persembahan mereka termasuklah:


No Boundaries, 2022


BloodThirst, 2022


One Final Ride - First Chapter, 2022


Break Out Room-Vol 2, 2022


House of Horror, 2022


Tribute Avenged Sevenfold Malaysia, 2022


Back To The Hood 3, 2023


Nirvana vs System Of A Down, 2023


Rawk Hardcore Fest, 2024


Knock & Burn, Pre-Show, 2024



Persembahan-persembahan ini memberi peluang kepada Defoulters untuk menonjolkan bakat mereka dan membina asas peminat yang kukuh dalam kalangan peminat metal tempatan.


Pengiktirafan dan Anugerah

Pada tahun 2023, Defoulters menerima pengiktirafan apabila mereka terpilih sebagai Pilihan Kehormat untuk Album/EP Terbaik oleh Rondivu. Selain itu, lagu mereka, BLE (feat. Mael Krusty dan Hutch H.V.W), turut tersenarai dalam 100 Lagu Terbaik 2023 pilihan Rondivu pada kedudukan ke-93. Pengiktirafan ini menunjukkan bahawa usaha keras mereka mula mendapat perhatian dan penghargaan daripada penggiat muzik tanah air.


Rancangan Masa Depan

Defoulters tidak berhenti di situ. Kini, mereka sedang sibuk menulis material baru, sama ada untuk single atau EP. Jika diberi peluang, mereka berhasrat untuk melancarkan album baru yang bakal menampilkan imej serta bunyi yang lebih garang. Dengan semangat yang tidak pernah pudar, Defoulters terus mengorak langkah untuk menakluk lebih banyak pentas dan meluaskan pengaruh mereka dalam dunia muzik metal.


Jangan lupa tunjukkan support kepada Defoulters dengan mengikuti media sosial mereka, link di bawah jangan lupa klik! 

Instagram :

https://www.instagram.com/defoultersmtl?igsh=cGgzbG52M2h3MnRy

Tiktok :

https://www.tiktok.com/@defoulters.my?_t=8plCqeb5Wkx&_r=1

Twitter :

https://x.com/defoultersmtl?s=21&t=Wg_ITaFRiPnDCuWQi1yUwg



Comments

Popular posts from this blog

Ulasan Lagu "Jauh" oleh Acun: Melodi Lembut untuk Cinta Jarak Jauh

GATS : Hardcore Punk Belum Mati