Markaz69 : Pejuang SKA 2 Tone Dari Kota Kinabalu

"Line up Markaz69"



Apa itu Markaz69?



Markaz69, atau dikenali sebagai M69, adalah sebuah kumpulan muzik Ska dan 2 Tone yang berasal dari Kota Kinabalu, Sabah. Ditubuhkan sekitar tahun 2014, muzik mereka menggabungkan irama ska dan rocksteady yang boleh menari dengan tenaga dan sikap punk. Dari segi lirik, mereka lebih memberi tumpuan kepada kehidupan dan kedudukan sosial. Kombinasi muzik ini menjadi salah satu elemen utama untuk menghias lagu-lagu dan idea-idea mereka dengan sentuhan magis.


Perjalanan Awal


Pada awal penubuhannya, komitmen kumpulan ini hanyalah sekadar jamming di dalam studio. Namun, minat mereka semakin mendalam dan mereka mula serius untuk membentuk sebuah kumpulan dengan matlamat yang sama untuk mengembangkan lagi makna muzik ska itu sendiri.


Pada tahun 2015, Markaz69 membuat penampilan pertama mereka di sebuah gig kecil yang dipanggil Jesselton Mayday. Kumpulan ini pada mulanya terdiri daripada Dimas (vokalis), Buitek (bass), Fadzli (gitar) dan Jeff (dram). Pada akhir tahun 2015, Soffian (dram) menggantikan Jeff. Pada tahun berikutnya, Azmi (vokalis) dan Boy (gitar) menyertai kumpulan ini untuk melengkapkan bunyi keseluruhan kumpulan.


Evolusi dan Perubahan Ahli Kumpulan


Untuk beberapa tahun berikutnya, kumpulan ini mengalami banyak perubahan ahli. Pada akhir tahun 2017, Hakim (synthesizer/keyboard), Redzuan (gitar), dan Sukman (trombone) menyertai kumpulan ini selepas Dimas, Buitek, dan Boy meninggalkan kumpulan. Pada awal tahun 2018, selepas banyak usaha mencari dan merekrut ahli, kumpulan ini menambah Nazz (saksofon), Yui (trompet), Reena (bass), dan Wats (vokalis) untuk melengkapkan elemen yang diperlukan oleh kumpulan ini.


Pada tahun 2019, kumpulan ini sekali lagi mengalami perubahan dengan penambahan Chichi (vokalis) dan Wan_G (saksofon) selepas Wats dan Nazz meninggalkan kumpulan. Kini pada tahun 2024, barisan ahli kumpulan Markaz69 terdiri daripada Chichi (vokalis), Fadzli (gitar), Redzuan (gitar), Reena (bass), Yann (dram), Wan_G (saksofon), Sukman (trombone) dan Fizan (trompet).


Asal Usul Nama


Nama "Markaz69" diambil daripada sebuah tempat lepak di Kota Kinabalu, yang merupakan tempat di mana orang ramai berkumpul serta berbincang tentang budaya bawah tanah di bandar tersebut.


Pencapaian dan Pengaruh Muzik


Sejak penubuhannya, kumpulan ini telah banyak membuat persembahan di seluruh Malaysia. Mereka juga telah mengeluarkan EP eponim yang mengandungi 5 lagu, yang diedarkan dalam bentuk CD fizikal yang dibuat secara individu. Pengaruh muzik kumpulan ini berbeza-beza, tetapi terdapat beberapa persamaan yang membuat mereka berkumpul dalam satu kumpulan seperti The Specials, Cock Sparrer, Bad Manners, Bob Marley, Madness, dan banyak lagi.



Markaz69 adalah bukti bahawa muzik ska dan 2 Tone masih relevan dan mempunyai peminat setia di Malaysia. Dengan kombinasi irama yang mengasyikkan dan lirik yang mendalam, mereka terus mencipta nama dalam industri muzik tempatan. Ditambah lagi Markaz 69 semakin agresif mengeluarkan merch mereka sendiri, boleh buat tempahan dan preview di sosmed Markaz69. Semoga perjalanan muzik mereka terus berkembang dan menghiburkan peminat-peminat mereka di masa hadapan.


Untuk mengikuti perkembangan Markaz69, boleh tekan link di bawah dan ikuti platform social media mereka :

Facebook :

https://www.facebook.com/profile.php?id=100063210189488&mibextid=ZbWKwL

Instagram :

https://www.instagram.com/markaz69sabah?igsh=bHR6OGRhcTdrcG1h


Comments

Popular posts from this blog

Ulasan Lagu "Jauh" oleh Acun: Melodi Lembut untuk Cinta Jarak Jauh

GATS : Hardcore Punk Belum Mati