B.O.I.L (BEYOND OUR IMAGINED LIVES) : DARI STUDIO JAMMING PAPAR KE NEGARA MENTARI TERBIT

 

"line up terkini BOIL sewaktu di Jepun" 

BOIL mula berkecimpung dalam arena live music pada awal 1990-an, bila Meo, Eric dan Boy Alvin 
(drummer pertama BOIL) mula berjinak-jinak di studio jamming di Papar, terpengaruh dengan lagu-lagu agresif dengan melodi mengasyikkan seperti band Nirvana.



Bermula sebagai sebuah cover band Nirvana berubah menjadi satu platform untuk ahli-ahli BOIL mencuba menulis lagu sendiri.
Dalam lebih 20 tahun sebagai satu band, BOIL telah melalui berberapa pertukaran ahli. Bermula sebagai band three-piece, BOIL menambah seorang lagi pemain gitar dalam awal 2000-an dengan kemasukan JJ (gitar) dan Ferdinand (drummer). Line-up ini membuka lembaran baru untuk BOIL, 
dengan membawa pengaruh metal dalam identiti band. Gabungan struktur lagu grunge yang “stripped down” dengan riffing metal yang catchy menjadi foundation untuk lagu-lagu BOIL sehingga sekarang.
Dari permulaan sampai sekarang, BOIL diketuai oleh Meo sebagai chief songwriter, lead vocalist, pemain gitar dan frontman BOIL, disokong oleh Eric yang memenuhi tugas sebagai groove master.

Selain itu, BOIL melalui berberapa pertukaran ahli. Posisi drum telah bertukar berberapa kali, dengan kemasukan Stephanie, Sam, dan akhirnya Baba sebagai timekeeper BOIL. JJ, yang sekarang ini tinggal di KL, maintain sebagai gitaris sambilan. Di mana JJ tidak dapat ikut, tugas 
second gitar diisi oleh Mal. Semakin lama dan berumur, semakin berat dan aggressive pembawaan band ini, dan satu kepuasan jika dilihat dan didengar secara live. 

"Antara event di Jepun yang telah ditakluki oleh BOIL X BRB" 

Setelah sekian lama menjadi sebuah band, akhirnya tercapai juga impian untuk beraksi di luar negara, peluang tercipta setelah dapat pelawaan dari band Indie sabah, Bolos Ru Bulur (BRB) untuk berkongsi stage di beberapa tempat di Jepun, Salah satu kebanggaan bagi band, dan warga borneo melihat hasil karya band tersebut dapat dimainkan secara live di negara mentari terbit.

Tidak berehat dari semua itu, terhasil satu EP yang memuatkan dua lagu, God Speaks, Kill Myself dan juga Lyric video, lagu yang cukup emosi dan agresif ini banyak memberi impak tentang haluan hidup dan sangat menyentuh hati jika dihayati. Dan dalam perancangan serta sedikit sneak peak, BOIL dijangka akan melahirkan beberapa material baru lagi untuk dihidang kepada semua pendengar baru dan lama, selagi masih bernafas, BOIL akan terus beraksi dan meriahkan lagi scene seluruh tempat jika dibagi kesempatan.


"EP terbaru dari BOIL, yang memuatkan dua lagu, God Speaks dan Kill Myself" 


Antara material yang pernah BOIL keluarkan :
BOIL Demo 1 (April 2011):
1) Burden
2) Fly Away
3) Wake Up
4) Goodbye

BOIL Demo 2 (June 2011):
1) Religion
2) What You Want From Me
3) Deadly Ground

BOIL Demo 3 (Sept 2011):
1) This Is
2) A Song
3) Please
4) Puke

BOIL Singles (March 2016):
1) Dirty
2) Inside

BOIL Singles (February 2024):
1) God Speaks
2) Kill Myself

Untuk mengetahui perkembangan terkini atau hubungi BOIL, boleh klik link di bawah:

Facebook :

Instagram :

Youtube :

Soundcloud :

Reverbnation :

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan Lagu "Jauh" oleh Acun: Melodi Lembut untuk Cinta Jarak Jauh

GATS : Hardcore Punk Belum Mati